Föreningen & Historik

BoSams är en kooperativ hyresrättsförening som funnits i sin nuvarande form sedan april 2016. Det hela startade ett par år tidigare av ett tjugotal personer som delade visionen om ett socialt och aktivt liv tillsammans med andra också när arbetslivet upphört, familjen krympt och det nuvarande boendet börjat kännas för stort eller jobbigt att sköta. Det förberedande arbetet skulle visa sig bli långt med oändliga möten och diskussioner kring markfrågor, ekonomi och fastighetsjuridik. Bakslag och besvikelse ibland, men framför allt hela tiden en övertygelse och vilja hos alla inblandade att gå vidare. En intresserad och kompetent partner, byggföretaget BTE, har nu i samarbete med föreningen BoSams skapat den anläggning som föreningen tog i besittning i februari 2020.